PIRATER



Vad är en pirat?

~Sjörövar fabbe, farfars far….~

Så länge människan färdats på havet och lastat varor från hamn till hamn, har det funnits andra som velat lägga vantarna på det värdefulla bytet. Med syfte att överfalla, främst handelsfartyg, har vissa sjöfarare gjort sig skyldiga till brottet sjöröveri. Och så i manna mun blivit kallade sjörövare, eller som senare, pirater.

De bordar hänsynslöst andras skepp och tar det som inte tillhör dem, men det finns även en typ av äventyrslystnad hos dessa kallblodiga krigare. Emellan de svingar sig från mast, till mast och avfyrar sina musköter. Så letar vissa efter skatter och har ett driv för att störta imperier och orättvisan som drivit dem ut på havet. Och ibland kliver de iland, på fria öar i ett ingen-mans-land.


Havshunger

Havshunger är en form av sjölängtan, i vår värld ett begrepp för något som är större och djupare än så. Havshunger benämns som en sjukdom av folk på land (“Ack och ve, jäntan min har drabbats av havshunger och dragit till havs!”) men bland pirater och annat sjöfolk anses det vara en gemensam nämnare, denna längtan till havet och dess äventyr.


Typer av pirater

Fribytare/Korsarer - Corsairs
Fribytarna eller korsarerna, är de planläggande piraterna. De är kända för att smyga efter skepp i timmar, upp till flera dagar och spionera på dem via kikare för att ta reda på hur starkt bemannat och försvarat det eventuella bytet är. De studerar och noterar vad för last bytet bär, både för att se att det är värt mödan, men också för att de ofta har en etisk tanke om att inte stjäla från fattiga eller svårt behövande.

De stjäl helst skatter snarare än mat och förnödenheter och har ett rykte om sig att behandla besättningarna på skeppen de bordat med yttersta respekt. För att vara pirater då vill säga. Fribytarna är oftast de som seglar under falsk flagg på kännt vatten, då de gärna först studerar andra skepp de möter, innan de anfaller.

Buckanjärer - Buccaneers
Buckanjärerna består av de som sökt havet för att land inte längre välkomnar dem. De är pirayor, kriminella, desertörer, bortsprungna slavar och politiska flyktingar. Alla de som inte har en plats utan söker sig till piratlivet för att kunna försörja sig och ha någon form av drägligt liv.

De äger ofta en salig röra av ägodelar de lyckades få med sig från sitt tidigare liv och saker de plundrat. Skeppen de seglar är oftast stulna snarare än köpta. Buckanjärerna plundrar både skepp och byar och har en förmåga att leva för dagen med galna upptåg och stora fester. De har inga skrupler över vilka de stjäl från, hur de stjäl eller vad de stjäl, allt är "tillåtet".

Livet är kort och skoningslöst, så lika bra att göra det bästa med det man har medan man har det!


Befattningar ombord på ett piratskepp.

Kapten
Den högsta befattningen och den som bestämmer och fattar besluten på skeppet. Den högst avlönade och har egen hytt.

Kvartermästare/Purser
Ansvarig för skeppets ekonomi och utbetalning av löner. Ofta den som fördelar bytet efter Kaptenens direktiv och högst ansvarig för att proviantera, köpa och sälja.

Tjänar lika mycket som kaptenen och har, i mån av skeppets storlek, en egen hytt. Kvartermästare och styrmän varierar från skepp till skepp vem av dem som är näst i kommandokedjan efter kapten.

Styrman
Styrman är ansvariga för att lägga rutten till Kaptenens mål och ofta att styra skeppet. De är de som ropar order till resten av besättningen om att reva segel eller vad som än behöver göras. Kvartermästare och styrmän varierar från skepp till skepp vem av dem som är näst i kommandokedjan efter kapten. Vissa skepp har fler än en Styrman.

Båtsman/Båtsmän
De som är ansvariga för de olika arbetslagen ombord, ser till att saker blir gjort under sitt skift och rapporterar till styrman eller kapten.

Profoss
Ansvarig för skeppets disciplin, att hålla fångar samt bestraffa de som bryter mot skeppets kodex. Vid smärre företeelser är profossen fri att utdela och bedöma straff, men vid större överträdelser är det Kaptenen som gör bedömning och profossen står för utdelning av straffet. Profossen är även den som anses vara kodexhållare.

Kanonjär
Kanonjärerna är ansvariga för att sköta, vårda och avfyra kanonerna på styrman eller kaptens order. En besättning består av flertalet kanonjär-lag för att sköta varje kanon. De har ofta även matrostjänst.

Timmerman
Timmermän eller skeppstimmermän är främst ansvarig för reparera och laga skeppen i hamn men även vid behov till sjöss och under strid. Beroende på skeppets storlek kan det finnas fler timmermän.

Kirurg
Den som är ansvarig för hygien och läkarvård ombord.

Kock/Kokerska
Lagar mat och bestämmer i köket ombord. Generellt serveras det frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsvard för de olika matros-skiften.

Kökspiga/dräng
De som arbetar i köket och lyder under kocken. Finns på större skepp där kocken inte hinner göda hela besättningen själv.

Utkik
En god klättrare ansvarig för att sitta i mastkorgen eller på märsen och spana efter land, andra fartyg eller vad som än kan vara intressant. Ibland med kikare, ibland utan.

Matros/Gast
Majoriteten av besättningen och de som gör skeppet segelbart. De drar i tampar, slåss vid bordning och lyssnar på order från Kapten, Styrman, sin båtsman eller vem som än är ansvarig och behöver en extra hand.

Springpojke/jänta
Ofta unga som ännu inte räknas som full besättningsmedlem. De får ingen lön utan får nöja sig med mat och boende. Deras uppgifter är oftast springa med meddelanden, svabba däck och andra små uppgifter ombord som andra inte önskar ta sig ann. De har lägst status ombord på skeppet.

Skrock

Skrock är något som är ytterst vanligt bland pirater och nästan varje skepp har sin egna form av skrock och folktro. Några av de mest vanliga påstående och vardagsritualerna är dock följande:

- Kaptener kan kommunicera med sitt skepp.

- Stulet Stormblod ger bättre väderlycka om det smetas på masten. Vad mer kan det göra?

- Knacka tre gånger när man stiger ombord eller in genom en dörr för att förvarna skepp och hus om sin ankomst annars kan man råka illa ut

- Ej tända ett ljus med lågan från ett annat ljus, då detta ger otur

- Världen är platt och färdas man för långt så kommer man att falla av världens kant

- Öar flyttar på sig, det är därför deras position skiftar så väldigt mellan karta och karta

- Fyra är ett oturstal och har man fyra av något bör snabbt skaffa mer eller göra sig av med en!

- Siffran nio är å andra sidan ett lyckotal, för alla vet att efter nio månader till havs väntar den bästa lyckan hemmavid

Brott på havet

Det som pirater bedriver är framförallt sjöröveri men flera olika sorters brott ingår i begreppet. Här nedan beskriver vi de vanligaste sakerna som en pirat kan förväntas vara anklagad för. Sjöröveri/plundring
Akten att borda ett annat skepp och ta dess last eller att begå räder på samhällen eller lokaler.

Falsk flagg
Att segla under en annan flagga eller signalera falsk nöd eller sjukdom.

Kapning
Att beslagta och kapa en annans skepp.

Kidnappning
Att kidnappa någon och begära lösensumma eller att ta fångar och hålla dem fångna för att ta ut lösen är sjöröveri.

Mord
Att mörda eller dräpa någon ute på havet.

Att ej rädda besättning från ett sjunkande skepp Om man påträffar ett sjunkande skepp har du som skyldighet att rädda besättningen i den mån du förmår. Detta gäller även efter ett sjöslag och nationernas flottor är själva tvungna att rädda besättningen hos fiendeskepp eller piratskepp. Att inte göra detta är brottsligt.

Straff för den som väljer att bli pirat

För den som väljer havet, finns dryga straff om de blir tillfångatagen av lagens långa arm. Olika länder och nationer har olika straffskalor beroende på vilken position den tillfrågade haft ombord sitt skepp och hur ökänd besättningen är.

Det vanligaste straffet är hängning, även kallat hampadans. Dessa hängningar är stora spektakel med folkmassor, där piratens sista ord nedtecknas och hängningen beskrivs noga i ord för att publiceras i tidningarna. Detta straff är vanligast för alla matroser ombord och alla andra positioner upp till kapten.

Kaptenen för ett piratskepp möter ett alldeles särskilt straff och om besättningen var ökänd kunde även kvartersmästare och styrman få gå samma öde till mötes. De får en metallbur konstruerad där de svetsas in och sätts ut att hänga utanför stadsporten eller i närheten av hamnen. Där hängs de för att svälta och torka ut långt efter döden. Metallburen får hänga kvar tills dess att skelettet till slut faller ur buren på eget bevåg, en process som kan ta upp till två år och inte förrän då tas buren ned. Under tiden är de en ständig påminnelse för alla som far förbi hur ett liv av sjöröveri kan sluta.

Det lägsta straffet är handhuggning eller stympning av lem. Detta drabbar de med lägst position eller de som anses ha minst med sjörövandet att göra, så som kocken, köksdrängar och pigor, samt springpojkar och jäntor. Om skeppet inte är vidare ryktbart kan detta gälla övriga besättningen hela vägen upp till båtsman.

Piratkodex

Varje skepp har en egen kodex med regler som gäller ombord. De flesta kodexar utgår från den legendariska piratkodexen - baserat på piratdrottningens Quis egna kodex och som senare byggts på av andra kaptener. Några exempel följer nedan.

- Lyktor och ljus skall sättas ut om åtta på kvällen. Om någon besättningsmedlem fortfarande är i stånd att dricka skall detta göras på öppet däck.

- Om någon uppvisar feghet i strid skall denne dömas till det straff besättningen och kapten finner lämpligt.

- Om besättningsmedlem skulle bli ertappad med stöldgods tillhörande annan besättningsmedlem skall denne vid första förseelse straffas medelst båda öron skurna. Andra förseelse med näsan skuren. Tredje förseelse skall straffas medelst landsättning på öde ö utan proviant och beväpning.

- Det är inte tillåtet att bråka handgripligen med andra inom besättningen. Vid konflikt skall detta lösas direkt. Kan parterna inte lösa detta själv skall de vända sig till Kvartersmäster eller Kapten. Kan konflikten fortfarande inte lösas skall Kvartersmäster ro parterna iland där parterna skall duellera med skjutjärn och stål till första blodspillan, varvid dispyten skall ses som avgjord av alla parter.

- En persons liv får inte tagas ifrån denne med dennes egna vapen.







Antal deltagare
-På kommande Lajv-

41


Kommande Lajv
Välkommen I hamn

01/10 - 04/10

Pris: 200kr
(ordineriepris:650kr)
Betala till:
Bg: 5450-5821

Anmäl dig här

Anmäl dig senast
30/8 för intrig
27/9 för mat


Incheck startar:
30/9
kl 12:00
Obligatoriskt infomöte:
30/9
kl 21:00
Lajv start:
1/10
kl 05:00

Lajvet Slutar:
4/10
kl 05:00



Lajv 2020


Höstlajv 2020
1/10 - 4/10

Kontakta oss

arr@havshunger.se





© 2020 Larp Dreams AB