REGLER

1. Ordningsregler:

För att delta på Havshunger behöver du som anmäld, godkänna våra deltagarvillkor och regler. På arrangemanget gäller Svensk lag. Arrangörerna förbehåller sig rätten att avhysa personer utan ersättning om de inte kan efterfölja reglerna.

1.2 Åldersgräns:
Åldersgränsen på Havshunger är 18 år fyllda, utan undantag.

1.3 Alkohol:
Det kommer att serveras alkohol på lajvet. Det kommer gå att inhandlas på värdshuset samt hos mindre barer drivna av arrangörer på området. Du som deltagare får ej medta egna alkoholhaltiga drycker till området. Detta gäller även innan och efter eventets start.

Deltagare får ta med alkoholfri öl och cider.

Arrangemanget har säkerställt alla tillstånd hos polismyndigheten för att detta skall kunna vara möjligt.

1.4 Husfrid
Det råder ingen hus- eller tält-frid på lajvområdet. Detta innebär att andra lajvare, när som helst är tillåtna att gå in i ditt boende.

Klockan 02:00-08:00 gäller dock lågintensivt lajvande. Respektera andra lajvares sömn.

Det är av säkerhetsskäl inte tillåtet att låsa eller barrikadera dörrar.

Tält-frid gäller dock på offområdet, du som spelare får dock inte förvara dina intrigföremål, inlajv-pengar eller handelspapper i sovsalen under tiden du själv är ute på området.

2. Säkerhetsregler

På lajvet finns det vissa regler och mekaniker för att säkerställa ett säkrare och ansvarsfullt spel. Säkerheten för spelet på lajvet är något vi ansvarar för tillsammans. Du som spelare har ansvar för din egen spelupplevelse på lajvet, gör något spel dig obekväm är det viktigt att du tilltar våra säkerhetssystem listade nedan för att försäkra bästa upplevelse.

2.1 Säkerhetsord
På lajvet har vi något kallat säkerhetsord, dessa finns för dig och andra för att på ett snyggt sätt kunna sätta gränser inom spelet eller kolla av läget med din medspelare.

Under spelets gång kan du när som helst fråga eller säga en av färgerna rött, gult eller grönt. Om du är osäker på om en medspelare är okej kan du fråga dem “Grönt?” och då kan din motspelare svara med en färg, huruvida de är bekväma med scenen eller inte.

Grönt - Allt är bra, fortsätt Gult - Lugna ned scenen men fortsätt (alternativt, Ease eller Bräms) Rött - Avsluta scenen men håll dig inlajv Cut - Avbryt spelet direkt, kolla hur din motpart mår

3. Spelmekanik

3.1 “Solo”
Ibland är det kul att förplanera spel och scener med andra spelare. Tex, ett gräl mellan älskare eller annat dramatiskt. Önskas detta spelas ut utan att andra spelare ska blanda sig i signaleras detta med meningen “Jag/vi tar det här solo!”. Detta meddelar OFF att ni hanterar detta spel själva. Andra är fortfarande välkomna att betrakta, kommentera eller verbalt blanda sig i scenen, men inte fysiskt.

3.2 Knock
Knock är en teknik för att aktivt kunna “slå ner” någon. Knockning sker genom att du med knyten näve, lätt lägger denna mot din motspelares nacke eller panna och säger “Knock”. Detta gör att din motspelare ska spela på att hen svimmar av. Gör denne inte detta så är det ok att säga till, kanske är hen inte medveten om hur knockning fungerar.

Knockning framifrån gör att motspelaren ser att det är du som knockat dem och är därför tillåten att efteråt spela på och anklaga dig för detta.

Knockning bakifrån gör att motspelaren inte ser att det är du som knockat dem och hyser en större skada. Knockning bakifrån gör att motspelaren får minnesförlust ca 2-5 minuter innan knockningen skedde.

Spelaren som utsätts för knockningen minns inte vad som hände medan denna är “avsvimmad”.

3.3 Konsekvenslajvande
Dina handlingar under spelets gång ger alltid ringar på vattnet. Både av andra lajvare och i intrig och mellanspel efteråt.

3.4 Tre-punkts-regel vid eskalering av hotfull situation.
Vid hot om kroppsskada, ska våld eskaleras i en grad från 1- 3.

Nivå 1, lätt kroppsskada - Vid första smädelse skall skada hotas med eller tilldelas till valfri lem. Detta är en arm eller ben.

Nivå 2, medel svår kroppsskada - Eskalering till medelsvår kroppsskada sker om spel eskaleras från nivå 1. Sker mot större kroppsdel innehållande organ och din karaktär. Tex bröstkorg eller mage, kan vara dödlig efter beslut från arrangör.

Nivå 3, Svår skada - Vid ytterligare eskalering från nivå 2 är det godkänt att höja hot upp mot huvud. Skott eller skada åverkat mot huvud är till 98% direkt dödlig. Beslut kring död tas alltid av arrangör. Medan du väntar på besked kan du inte förmedla vem som sköt din roll, tills det framkommit om din roll överlevt eller ej.

3.5 Dödsruna
När en roll är förkunnad död bortom tvivel, kommer arrangör att skriva upp dennes namn på “dödsrunan”. Dödsrunan hänger på väggen till värdshuset, endast arrangörer får skriva på dödsrunan.

3.6 Direkt dödlig hämnd
Vid död av en karaktär är det inte tillåtet av dennes besättning eller för andra lajvare att vidta direkt dödlig hämnd. Hämnd eskaleras via 3-punkts regeln och dödlig hämnd får endast utföras i mellanspel eller på lajvet efter och framåt.

3.7 Intimt Spel
Vid intimt, romantik och “sexuellt” spel är det ditt ansvar som den som bjuder in till spelet att vara varsam och kolla av med din motspelare om hen är bekväm med närmandet. Säkrast är att använda “är det grönt”-funktionen beskriven under punkt 2.1.. Om personen inte är ok med närmandet så måste du direkt trappa ner ditt spel eller sluta.

Kom ihåg att intimt spel In-lajv INTE by default innebär att personen är intresserad off-lajv.

3.8 Offruna




En off-symbol som sitter på en dörr eller på en väska som någon har med sig, indikerar att det som finns bakom dörren eller i väskan, inte tillhör spelet och ska därmed ignoreras. Off-väskor, kistor eller andra utrymmen där det förvaras off-saker skall markeras med off-runa. Off-rune markerade förvaringsutrymmen får inte innehålla inlajv-saker.

4. Vapenregler

På Havshunger använder vi tre olika typer av vapen: Flintlås replikor, knallkorksvapen och blankvapen.

Alla vapen oavsett typ skall visas upp och gås igenom vid incheck och märkas beroende på typ.

4.1 Flintlåsvapen
Flintlås replikor är välkomna på lajvet. Detta för att våra deltagare ska kunna känna att de kan få tag på realistiska vapen för en pirat utan att tömma sina fickor. Dessa vapen får bäras under dygnets alla tider både i nyktert och berusat tillstånd. Flintlås replikor ska inte kunna avfyras med knallskott eller knallkork. För att “avfyra” ett sådant vapen riktar spelaren vapnet och skriker “PANG!”. Detta är ett säkert vapen att använda i närstrid, inne och utomhus.

4.2 Knallkorksvapen
Knallkorksvapen är ett vapen som kan “laddas” och avfyras med hjälp av knallkork eller smällare. Dessa ger ifrån sig en distinktivt smäll vid avfyrning. Denna typ av vapen får ej användas i närstrid eller inomhus. Dessa skall märkas vid incheck. 4.3 Bluntade Blankvapen
Bluntade blankvapen är tillåtna att bära på lajvet i nyktert tillstånd och fram till att middagen serveras. Blankvapen får endast användas för dekoration och inte dras utom i förplanerade scener där arrangörer informerats innan. Om något av detta bryts kommer ditt vapen att beslagtas och du får tillbaka det vid utcheck. Dessa skall märkas vid incheck.



Antal deltagare
-På kommande Lajv-

78


Kommande Lajv
Välkommen I hamn

21/05 - 24/05

Pris: 200kr
(ordineriepris:650kr)

Anmäl dig här

Anmäl dig senast
15/4 för intrig
17/5 för mat


Incheck startar:
20/5
kl 12:00
Obligatoriskt infomöte:
20/5
kl 21:00
Lajv start:
21/5
kl 05:00

Lajvet Slutar:
24/5
kl 05:00



Lajv 2020

Vårlajv 2020
21/05 - 24/05

Höstlajv 2020
1/10 - 4/10

Kontakta oss

arr@havshunger.se





© 2020 Larp Dreams AB